Citeste sfaturi gratuite ca sa-ti dai sanatatea la maxim
Citeste sfaturi gratuite ca sa-ti dai sanatatea la maxim:

POVESTI DESPRE HORMONI, PARTEA II - 5 OBICEIURI CARE SUBMINEAZA ECHILIBRUL HORMONAL

De ce m-am documentat eu in ultimii 4 ani pe subiectul hormonilor? Pentru ca m-am confruntat personal cu un dezechilibru hormonal pentru care medicii, ginecologi sau endocrinologi, nu aveau decat un raspuns: pastilele anticonceptionale. Ani de-a randul am stiut ca pilula zilnica nu e decat o mascare a simptomului si nu o rezolvare efectiva, iar acum – dupa ani de studiu individual si in plin proces de urmarire a ultimelor voci in domeniu – sunt bucuroasa ca organismul meu se indreapta spre normalitate si echilibru. 

Despre toate acestea insa, mai pe larg, cat de curand.

In episodul de astazi voi aborda un subiect cu un spectru larg, nu voi mai vorbi doar despre un segment al sistemului nostru endocrin. Doamnelor, cititi pana la capat, mai ales pentru voi am scris cele mai importante cauze ale dezechilibrelor hormonale. Daca va confruntati cu oboseala cronica, probleme de sanatate ale parului si pielii, iritabilitate, depresie, probleme de greutate, lipsa dorintei sexuale, atunci e imperios necesar sa aruncati o privire lucida asupra stilului de viata si sa aduceti imbunatatiri oriunde va este la indemana.

Cele mai problematice 5 obiceiuri:

1. Consumul alimentelor procesate, adica pe cele pe care le cumparam gata ambalate, care sunt pline de conservanti, chimicale, coloranti si indulcitori artificiali care blocheaza receptorii hormonali de la nivel celular, ceea ce duce la supra sau subproductia de hormoni.

Aici regula numarul 1 e simpla: mancarea care vine din natura e ok, cea care vine din fabrici, nu. 

Daca nu va puteti conforma primei reguli, atunci iat-o pe a 2 a: cititi etichetele! Evitati ingredientele pe care nu le intelegeti si incercati sa mancati cat mai multe alimente integrale, mancare adevarata. Dieta e cel mai important aspect al rezolvarii dezechilibrelor hormonale. Cu cat corpul nostru foloseste mai multe energie pentru a lupta impotriva unor compusi straini care nu au ce cauta in alimentatia umana, cu atat mai putina energie va fi investita in directia reglarii hormonale.

2. Consumul de zahar alb, rafinat sau indulcitori artificiali si chiar si zahar brun din trestie in cantitati prea mari.

Nu va pacaliti ca nu consumati zahar daca evitati dulciurile. Acum zaharul se ascunde in mai toate produsele procesate, inclusiv in alimentele organice care vin in ambalaj: sosuri, chips-uri, diverse sortimente de paine, produse sarate de patiserie (!), cafea instant, sucuri "naturale", etc.

Consumul de zahar produce cresterea nivelului de insulina (responsabila cu transportul glucozei din sange catre celule), insa suprasolicitarea acestui raspuns conduce la rezistenta la insulina.

Solutia este una singura: din ce in ce mai frecvent substituiti mancarurile care contin zahar cu alimente integrale, venite din natura, pe care le preparam singuri. Mai mult, in momentul in care simtiti nevoia de ceva dulce amintiti-va ca organismul ne cere nutrienti, nu zahar. Sa-l hranim deci, nu sa-l pacalim.

3. O dieta pro-inflamatie. Cumva ne intoarcem la prima sursa de suparare hormonala, pentru ca o dieta compusa preponderent din alimente procesate si mancaruri de catering provoaca inflamatie la nivelul sistemului digestiv si al organelor interne.

Toate alimentele procesate contin multe grasimi polinesaturate si acizi grasi esentiali Omega 6. Corpul nostru este compus in principal din grasimi saturate si mononesaturate si din doar aproximativ 3% grasimi polinesaturate. Daca stiti deja cat de importante sunt grasimile bune pentru regenerarea celulara si productia hormonala, atunci va dati seama ca un consum ridicat de grasimi polinesaturate va determina corpul sa le foloseasca pe acestea; iar ele sunt grasimi instabile la nivel molecular, cu un grad ridicat de oxidare.

Cateva studii medicale au relevat ca o dieta inflamatoare datorita grasimilor nesanatoase poate duce chiar la disfunctii hormonale grave, precum sindromul ovarelor polichistice.

Surse de grasimi nesanatoase: uleiurile vegetale, uleiul de soia, uleiul de canola, uleiul de porumb, chips-urile, majoritatea mancarurilor procesate si ambalate, orice prajeli.

Grasimi sanatoase: uleiul de cocos, avocado, semintele si uleiul de canepa, semintele chia, somonul salbatic.

4. Al 4-lea obicei care ne rapeste echilibrul hormonal este somnul insuficient si haotic.

Ceea ce nu intelegem multe dintre noi este cat de important este somnul pentru capacitatea corpului nostru de a se detoxifia si vindeca si de a reglementa toate procesele celulare secunda cu secunda.

De exemplu, intre 11 si 1 noaptea, ficatul nostru munceste din greu – detoxifiaza si inlatura hormonii in exces din corpul nostru, punandu-ne la adapost de pericolelor agentilor poluanti, medicamentelor si altor chimicale.

Sugestii:

  • Dormiti minim 7 ore in fiecare noapte, propuneti-va chiar 8.
  • Nu mai mancati cu macar 2 ore inainte de ora de culcare, iar daca totusi va este foarte foame consumati ceva usor – un fruct, crochete de legume, apa multa.
  • Incercati sa va formati un program de culcare si trezire la aproximativ acealeasi ore.
  • Un ceai sau un supliment de floarea pasiunii ajuta la relaxarea corpului si reducerea stresului, continand si precursori ai melatoninei – hormonul care ne ajuta sa dormim.
  • Beti un ceai cu proprietati detoxifiante inainte de culcare.

5. Stresul e cea de-a 5-a cauza principala a disfunctiilor endocrine.  Nu uitati ca dincolo de stresul constient, mai stresam corpul prin: obiceiuri alimentare proaste si o rutina neregulata a meselor, somn insuficient, activitati fizice prea intense ori absenta completa a unui regim de miscare.

Cu totii stim ca unele surse de stres sunt mai usor de combatut si pentru acest lucru va invit sa va priviti rutina zilnica si sa vedeti ce anume puteti schimba in bine. Pe de alta parte, stresul profesional, grijile financiare, preocuparea pentru membrii familiei noastre – e mult mai greu sa luam o vacanta de la ele.

Solutia e sa gasim o maniera personala prin care sa le gestionam mai bine. Felul in care ne raportam la o situatie sta 100% in puterea noastra, asa ca haideti sa alegem sa privim mai pozitiv lucrurile. Mai greu de facut decat de spus? Haideti sa gasim cai prin care sa facem acest lucru posibil – exercitiile de recunostinta (studiile au demonstrat ca ridica fabulos gradul de satisfactie personala), delimitarea de persoanele toxice, exercitiile de iertare, meditatia zilnica, exercitiile usoare de yoga. Lista va ramane voua s-o continuati dupa disponibilitatile proprii. 

Partea I a Dosarului Hormonal, o puteti citi aici.

Comentarii (1)

  • Paula

    Paula

    11 Octombrie 2014 at 15:18 | #

    la punctul 3 poate mai mergea spus ceva despre efectul pe care il are glutenul in inflamatie (eu ma informez despre dezechilibrele hormonale legate de tiroida si in cazul lor se subliniaza legatura dintre dieta care contine gluten si problemele de functionare ale tiroidei, lucru pe care nici un medic nu mi l-a prezentat si de care habar n-aveam)

    raspunde

Spune-mi parerea ta!

Comentati ca si oaspete. Autentificare optionala dedesubt.