Citeste sfaturi gratuite ca sa-ti dai sanatatea la maxim
Citeste sfaturi gratuite ca sa-ti dai sanatatea la maxim:

Lectia fructelor de pretutindeni: Primeste cu ambele maini!

As avea semnificativ mai mult bani in pusculita acum daca as fi pus deoparte 1 leu de fiecare data cand am fost intrebata de fructele si legumele locale versus surorile lor exotice sau doar importate J

list of tropical fruits

Dar n-am fost prevazatoare... Insa, pentru ca inclusiv acum vreo 4 zile am primit pe mail aceasta interpelare, m-am gandit ca ar fi bine sa pun in scris gandurile mele. 

Acum ani buni in vest a aparut – odata cu miscarea slow food – si educatia publica vizavi de hrana locala. Ambele, doua curente foarte respectabile din punctul meu de vedere.

Primul si-a dorit sa-i readuca pe oameni in bucatariile lor si nu doar in fata cuptorului cu microunde bagand acolo ceva semicongelat la incalzit. Al doilea, sa reinvie interesul oamenilor pentru alimentele naturale, de cele mai multe ori organice, recoltate in fermele locale sau din imprejurimi. In detrimentul mancarurilor procesate si chimicalizate din supermarket-uri si a fructelor si legumelor proaspete venite de peste mari si tari cu un impact nociv destul de seminificativ asupra mediului.

Apoi, am asistat la o nuantare a problemei incat s-a ajuns la vehicularea ideii ca cel mai mult ni se potrivesc legumele si fructele din zona in care ne-am nascut, din punct de vedere genetic.

Permite-mi sa-ti spun de la bun inceput ca nu exista nicio demonstratie stiintifica in acest sens. Si te invit sa te gandesti ce ar insemna asta pentru noi intr-o vacanta petrecuta la tropice, sa zicem, unde ne-am bucura in primele zile de fructul dragonului, cherimoya, papaya, etc. apoi am sta la toaleta pentru ca sistemul nostru digestiv s-ar ravrati la alegerile exotice. Sau ce-ar insemna asta pentru oamenii care aleg sa se reloce din Romania in Australia? Crezi ca ar avea sens sa nu manance mango – bogat in vitamina C, pentru ca un trup de roman este obisnuit doar cu catina?

Exista dovezi destul de concludente ca leaganul omenirii este centura tropicala si ca specia noastra s-a dezvoltat si adaptat culegand si consumand preponderent fructe dulci ce se gaseau din abundenta, frunze, insecte chiar si ocazional carne. De-abia in momentul migratiei catre alte locuri ale planetei, temperate, unde anotimpurile nu mai permiteau fructe proaspete pe tot parcursul anului, omenirea a dezvoltat agricultura, cerealele au devenit alimente de subzistenta in sezonul rece si s-a inceput conservarea legumelor si a carnii.

Sistemul nostru digestiv a ramas insa acelasi ca atunci cand omenirea traia la tropice si nenumarate exemple atesta beneficiile unei diete preponderent frugivore asupra sanatatii noastre (daca te intereseaza subiectul, am scris putin mai nuantat aici). 

Ca sa dau un raspuns concret totusi, de fapt mai multe raspunsuri:

  • Cred cu tarie ca sunt foarte sanatoase fructele si legumele noastre (mere, pere, zmeura, afine, gutui, capsuni, cirese, mure, prune, rosii, castraveti, ardei, frunze verzi, cruciferele, etc.);
  • Mi se pare incredibil de savuros si sanatos sa mancam ciresele in sezonul lor, cat mai proaspete culese, la fel ca si celelalte fructe sau legume;
  • S-a aratat cu dovezi pertinente ca un fruct sau o leguma coapta la soare e superioara la continutul nutritiv decat un fruct oprit din coacere si transportat la rece, apoi vandut;
  • Legumele si fructele romanesti nu sunt neaparat mai curate, mai nestropite, mai naturale decat restul, in conditiile in care agricultorii romani abuzeaza de chimicalele pe care le au la dispozitie;
  • Afla ca exista fructe care sunt 100% bune si sanatoase sa fie consumate dupa ce ti s-au copt in bucatarie – includ in lista aceasta bananele, avocado-ul, mango, ananasul, kiwi;
  • Exista cateva fructe despre care stim ca sunt foarte stropite pentru a rezista la transport de mii de kilometri, iar pe lista aceasta se afla ciresele, capsunele, zmeura, afinele, murele. Cel mai inteligent este sa congelam noi toamna, iar cand se termina proviziile, sa alegem variantele congelate in locul celor proaspete;
  • Cred ca unele fructe neindigene pur si simplu NU au cum fie inlocuite ca aport nutritiv doar cu fructele romanesti – iar aici pun pe lista mandarinele, portocalele, avocado, kiwi, smochinele, curmalele, lamaile, cartoful dulce, rodia, algele din Atlantic, aloe vera, etc.

Mai revin doar putin asupra subiectului fructe si legume curate versus agricultura cu chimicale, pentru ca multi isi ofera ca pretext sa nu manance sanatos ideea ca oricum fructele si legumele sunt pline de chimicale.

Aici ne vin in ajutor mai multe:

  • putem apela la Dirty Dozen Plus si Clean Fifteen – cele doua liste care ne spun care sunt cele mai contaminate legume si fructe si pe care le putem consuma si conventionale;
  • ne mai putem ajuta cu o metoda pe care am explicat-o si eu aici;
  • nu trebuie sa uiti ca un fruct si o leguma, chiar daca sunt crescute conventional, ne ofera si o bogatie de micronutrienti care ne protejeaza si ne ajuta – ceea ce nu putem spune neaparat despre alte grupe alimentare.

 Fructe din toata lumea, uniti-va! Si dati-ne din bogatia voastra pentru sanatate, energie si bucurie de viata! J

Demers educational sustinut de Sloop

Spune-mi parerea ta!

Comentati ca si oaspete. Autentificare optionala dedesubt.