Citeste sfaturi gratuite ca sa-ti dai sanatatea la maxim
Citeste sfaturi gratuite ca sa-ti dai sanatatea la maxim:

Kilogramele in plus - secretele din spatele lor

Astazi ajung la al 3-lea episod al foiletonului meu de sanatate integrativa cu un subiect mega fierbinte. Ca sa vezi ce am vorbit in primele 2 parti ale serialului, du-te aici si aici

A venit randul surplusului de kilograme sa-l punem un pic sub lupa, sa-l analizam si sa extragem niste concluzii.

Poate si niste recomandari, doar va aflati pe pagina unui health coach J

Slabit sanatos 2

Nu e un subiect usor pentru ca in nutritie parca toata lumea avizata are o parere contrara cu a omologilor sai. Eu va voi impartasi informatii pe care le-am cules de-a lungul ultimilor 7 ani de studiu in nutritie de la voci extrem de pertinente si informate (precum Dr. John McDougall, Dr. Neal Barnard, Physicians Committee for Responsible Medicine, Dr. Christiane Northrup, Dr. Michael Greger, Dr. Joel Fuhrman, Antony William, Douglas Graham, Alejandro Junger MD, etc.) – toate sunt informatii testate personal.

Vom lua impreuna rand pe rand 5 mituri.

1. Kilogramele in plus se rezolva cu o dieta.

Nu vreau sa vorbesc despre cazuri particulare, evident, ci ma refer la statisticile generale care exista. Ce spun acestea? Ca pentru fiecare dieta pe care o tinem va urma o perioada cel putin egala de mancat necotrolat. Dietele se bazeaza pe lipsa, frustrari, vina, teama si pedeapsa, iar observatii empirice si stiintifice au aratat ca schimbarea de lunga durata nu se produce asa.

Un studiu din 2007 facut pe 19.000 de persoane a concluzionat ca 83% din cei care au slabit tinand dieta s-au ingrasat cu mai multe kg decat pierdusera. De asemenea, ca cel mai bun factor de predictie a ingrasarii este daca persoana a fost sau nu la dieta in anii anteriori. Foarte corelat cu ce am scris pana acum este urmatorul mit, continua te rog sa citesti.

2. A calorie is a calorie is a calorie.

De departe, cea mai mare capcana in care am cazut noi oamenii ani de-a randul a fost sa credem teoria “a calorie is a calorie”, pe romaneste ca nu conteaza de unde vin caloriile si ca ne mentinem atata timp cat avem grija sa consumam o cantitate de calorii echivalenta cu ceea ce am adaugat. Sau ca slabim daca avem deficit de calorii adaugate fata de caloriile consumate. Adica putem fara probleme sa mancam pizza, ciocolata, prajituri cu mult zahar si grasimi, etc. atata vreme cat facem sport si scoatem “demonii”.

Sunt multe contraargumente aici, dar probabil cel mai important este ca design-ul nostru ca specie nu se impaca cu ideea ca putem sa mancam orice. Mai multe pe tema asta putin mai jos.

3. Carbohidratii sunt inamicii nr. 1 ai siluetei.

De cel putin 25 de ani circula aceasta teorie nutritionala care spune ca un aport proteic si de grasimi mare, in defavoarea carbohidratilor conduce la slabit si la mentinerea siluetei. Rezultatele din punctul acesta de vedere sunt incontestabile – aproape toti cei care mizeaza pe acest principiu pierd neintarziat in greutate. Problema insa este ca rezultatele aceste nu sunt durabile atata vreme cat un astfel de stil alimentar nu poate fi pastrat decat pe perioada scurte de timp. Combustibilul preferential al celulelor noastre este glucoza – care se preia din carbohidrati, iar corpul isi va cere hrana – pentru unii foarte repede, pentru unii putin mai tarziu.

Ceea ce ma duce cumva la mitul nr. 1 – cand excluzi carbohidratii din alimentatie intri la dieta, nu adopti in niciun caz un stil de viata echilibrat si incurajator slabitului.

4. Detoxifierea e doar o moda, nu ajuta corpul si in niciun caz nu ajuta sa slabesti sanatos.

Da, stiu, mai toti medicii care detracteaza demersurile de detoxifiere subliniaza ca suntem dotati cu organe de detoxifiere care-si fac treaba fara ca noi sa fim nevoiti sa ne preocupam. Desi ca avem organe responsabile de detox este perfect adevarat, ceea ce nu putem sa nu luam in calcul sunt:

  • avem de-a face cu prea multe toxine, din prea multe surse, iar organele de detox obosesc si se simt depasite;
  • cum sa ne asteptam ca organele noastre de detox sa faca toata treaba si la cotele lor optime atata vreme cat noi le abuzam exact pe ele, pe organe?

Sa ne hranim inteligent si incurajator pentru detoxifiere mi se pare un must si mai mult e bine sa aflam ca masinaria aceasta inteligenta care este corpul uman face eforturi pentru a nu ne lasa la cheremul efectelor negative ale toxinelor. Adica? In loc sa lase toxinele sa se depoziteze exclusiv la nivelul organelor si sa le afecteze major functiile, corpul creeaza un sistem de stocare preferentiala a toxinelor care este – supriza! – testutul adipos.

Cand facem un efort deliberat de curatare a toxinelor, corpul intelege ca nu mai are nevoie de grasime si, ei bine da, slabim.

5. Nu conteaza cat si ce mananc, ma mentin slab(a) facand sport.

E adevarat ca sportivii care bifeaza zilnic ore multe de activitate fizica sustinuta nu se ingrasa si se mentin fit, putand sa mance orice si oricat, dar asta nu inseamna neaparat si ca ei sunt sanatosi. Nu de putine ori auzim de sportivi cu probleme serioase de sanatate sau care isi pierd subit viata. Pe de alta parte, daca nu esti sportiv, ci adopti un regim regulat de activitate fizica (desi e o idee foarte buna!) nu inseamna ca vei si slabi.

Toti expertii de fitness sau slabit sanatos au vazut ca 80% din rezultate in slabit si fitness tin de dieta si doar 20% de sport. Ai auzit si tu expresia “abdomenul se modeleaza in bucatarie, nu la sala”? Gandeste-te la aceeasi proportie, 80-20.

OK, ce este de facut?

  • Renunta la a mai tine diete (deci la solutii de avarie), ci adopta un stil de viata in care sa incurajezi mancatul sanatos. Vrei mai concret de atat? Nu cred ca s-a dus vreodata cineva la nutritionist sa slabeasca pentru ca face exces de fructe si legume! Deci, pune la baza piramidei tale alimentare fructele proaspete si legumele, proaspete si gatite, care iti vor hrani nu doar stomacul, ci si celulele. Diminuand in paralel procentele in care aduci restul alimentelor in dieta – cerealele (integrale sau nu), proteina animala, lactatele. Sa-ti schimbi stilul de viata inseamna ca vei planifica sa ai tot ceea ce este bun si sanatos la indemana si vei minimiza ocaziile in care ochii tai se vor intalni cu prajituri, prajeli, bauturi acidulate doldora de zahar si indulcitori, pateuri, covrigi, cartofi prajiti si friptura, pizza – le stii si tu care sunt!
  • Renunta la mancarurile procesate si alege intotdeauna mancarea care vina din natura si pe care ar recunoaste-o si strabunicii tai. Mancarea procesata nu doar ca mizeaza invariabil pe un combo letal de zahar-grasimi-sare, dar aduce in corp chimicale (afanatori, conservanti, indulcitori, amelioratori) cu care sistemul tau digestiv nu ar trebui sa intre in contact. Niciodata. Cum le considera? Toxine. Ce fac ele? Determina corpul sa creeze rezerve de tesut adipos ca sa le tina cat mai putin daunatoare.
  • Studiaza putin ce inseamna din punct de vedere stiintific ce inseamna specia umana. Ce spune fizionomia omului? Dar fiziologia lui? Cum este tractul digestiv? Cum se digera diversele tipuri de alimente? Stiinta spune fara drept de tagada ca nu avem sistemul digestiv al unui carnivor. Ca fizionomia umana, dar si alte trasaturi anatomice (dantura, forma mainii, constructia musculara) arata ca suntem destinati sa mancam preponderent fructe si legume usor digerabile. Ups, carbohidrati adica! Observi ca n-am spus exclusiv, da? N-as vrea sa crezi ca s-a terminat de tot cu alte grupe alimentare J
  • Afla care sunt alimentele care incurajeaza eliminarea toxinelor si consuma-le. Afla care sunt sursele de aducere a toxinelor in corp si diminueaza-le. Cauta solutiile care iti sunt tie comode pentru a ramane in viata ta tot timpul. Crede-ma, exista, e nevoie de vointa de a le gasi si disponibilitatea de a experimenta putin pana ajungi la calea de aur.
  • Nu in ultimul rand, observa-ti corpul si invata ce-i face bine si ce nu. Intolerantele alimentare sunt reale, iar daca nu le descoperi, corpul tau sta intr-o stare continua de inflamare – cauza acumularii kilogramelor in plus, dar si a aparitiei unor probleme de sanatate foarte serioase.

Sper ca toate gandurile mele de astazi, asternute pe hartie sa te ajute sa iei deciziile optime pentru sanatatea si silueta ta. Iar daca ti se par valoroase si pentru alte persoane, da-le mai departe. Sharing is caring J

Un ultim gand cu care te las este ca in luna ianuarie voi lansa primul meu program online. Va fi un ghid pas cu pas pentru ca tu sa inveti ce inseamna detox-ul inteligent, armonios si bazat pe abundenta. Eu voi oferi motivatie prin educatie si inspiratie, iar clientii se vor bucura si de o componenta absolut practica – liste de cumparaturi, meniuri, strategii de pregatire a zilei de maine, etc. Ca sa fie totul usor de inteles si implementat. Si va fi si cu slabit sanatos! Daca vrei sa afli totul imediat ce se lanseaza programul si inca nu te-ai inscris in baza mea de date, atunci fa-o acum cu click aici.

Screenshot 2016 12 07 15.56.36

La siluete sanatoase inainte!

Spune-mi parerea ta!

Comentati ca si oaspete. Autentificare optionala dedesubt.