Citeste sfaturi gratuite ca sa-ti dai sanatatea la maxim
Citeste sfaturi gratuite ca sa-ti dai sanatatea la maxim:

Quo vadis digestia umana

Iata ca ajungem impreuna la cea de-a IV-a parte a foiletonului dedicat sanatatii integrative. Am incercat sa acopar cele mai fierbinti preocupari pe aria sanatatii si pana acum am scris despre cum ne imbunatatim energia, despre frumusetea si sanatatea pielii si despre slabitul sanatos

Astazi vreau sa-ti vorbesc despre sanatatea digestiei, un factor critic cu o influenta nebanuita asupra sanatatii noastre.

Am mai abordat subiectul in episodul al doilea al foiletonului, pentru ca nu poti vorbi despre frumusetea pielii fara sa discuti digestie. As vrea sa nuantam suplimentar cateva lucruri.

Quo vadis digestia umana

Probabil ca nu am avut clienta in ultimii ani care sa nu aiba macar o problema minora cu sistemul digestiv, poate te regasesti si tu la simptome:

  • cruditatile nu-ti priesc,
  • dupa fiecare masa ai disconfort abdominal sau balonare,
  • nu ai un tranzit eficient (citeste nu ma duc la toaleta de macar 1 data / zi),
  • ai inceput sa simti sensibilitate digestiva la din ce in ce mai multe alimente,
  • mancarea de restaurant nu-ti mai prieste,
  • faci toxiinfectii alimentare foarte des,
  • ai afte bucale adeseori. 

M-am gandit ca ar fi de ajutor sa trecem in revista principalele cauze pentru aceasta realitate in care o majoritate covarsitoare dintre noi rapoarteaza probleme digestive. Vei avea supriza sa vezi cum curg unele din altele!

O dieta improprie speciei umane

Iti spun de pe acum ca asta e un subiect tare spinos, pentru ca auzi foarte multe teorii contradictorii despre cum e optim sa mancam. Si mai auzi adesea si ca ceea ce e bun pentru un individ este nociv pentru altul.

Totusi, as vrea sa ne referim un pic la stiinta. Aceasta spune ca noi ca specie suntem primate frugivore.

N-am sa-ti spun cum sa mananci exact, caci cateva grade de abatere ne putem permite fara sa periclitam nimic, insa am sa-ti spun ca rudele cele mai apropiate, cimpanzeii, consuma fructe dulci, coapte, dar negatite, frunze verzi, nuci si seminte atunci cand sunt disponibile (nu pe tot parcursul anului) si in cantitati destul de mici, insecte si arareori chiar carne de la animale mici.

Hai sa facem un exercitiu acum. Cand te gandesti la lei, stii sigur din surse stiintifice ca toti leii au o dieta similara, specifica speciei lor. La fel si albinele. La fel si serpii. Ti se pare hilara ideea ca un leu mananca diferit de altul, nu-i asa? Ei bine,  de ce mai crezi atunci ca noi oamenii facem exceptie de la aceasta regula naturala?

Sa stii ca si noi oamenii avem o dieta specifica speciei noastre – una care ar trebui sa se asemene cat mai mult de cea a cimpanzeilor, iar faptul ca “avem nevoi diferite” e un mit care tine exclusiv de tipul de educatie pe care o primim fiecare si de abuzurile la care ne-am supus tractul digestiv de-a lungul timpului si care face sa avem mai multe sau mai putine sensibilitati.

Expunerea la toxine

Vorbesc aici de toxinele acelea care vin din alimentatie, de fapt din industria alimentara si agricola.

Nu stiu cum s-o spun frumos sau diplomatic si sper ca vei intelege de ce sunt atat de directa: cand ne hranim cu mancare procesata care contine grasimi trans, indulcitori artificiali, sare rafinata si inalbita, agenti de afanare, conservanti, arome si coloranti artificiali ne punem tractul digestiv in contact cu substante care nu ar trebui sa ajunga acolo. Niciodata!

Te rog nu te mai raporta la vocile care spun ca doza face otrava. Corpul uman, in particular sistemul digestiv uman, nu are design-ul necesar pentru contactul cu astfel de substante. Ca atare, acestea sunt tratate ca toxine inamice care trebuie eliminate, deci nu numai ca peretii intestinali sufera de exemplu din cauza acestui contact, dar si corpul in general e nevoit sa faca eforturi suplimentare pentru a elimina aceste toxine.

O flora bacteriana dezechilibrata

Banuiesc ca ti-este deja evident ca toxinele alimentare au impact negativ asupra florei intestinale – un biom de care nu suntem neaparat constienti, dar de care tine peste 60% din imunitatea noastra.

Bacteriile pozitive din flora intestinala sunt afectate sau chiar nimicite de: tratamentele cu antibiotic, consumul excesiv de condimente, folosirea unor tipuri de medicamente (precum antiinflamatoarele, laxativele, calmantele, antidepresivele, medicamentele antidiabetice, cele care combat refluxul gastric, etc.), consumul de apa de la robinet (pentru ca are clor), ierbicidele si pesticidele folosite in agricultura, colorantii alimentari, consumul exagerat de cereale, excesul nostru de igienizare si sterilizare (sapunurile antibacteriene, curatarea mainilor cu geluri).

Un foc digestiv prea moale

Nu e de mirare ca intr-o societate supramedicalizata si care incurajeaza un stil alimentar impropriu, corpul nostru oboseste.

Doi factori sunt cei care influenteaza cel mai tare sanatatea digestiei: incapacitatea stomacului nostru de a produce suficient acid gastric si capacitatea in scadere a pancreasului de a crea rezervele necesare de enzime digestive.

Combinatii alimentare absolut paradoxale

Papilele noastre digestive s-au facut foarte pretentioase si ne cer din ce in ce mai frecvent o combinatie de exces de zahar, sare si grasimi. Asta pentru ca ele puse impreuna creeaza curcubeul din cerul gurii, ai auzit de expresia asta, nu-i asa? J Creierul nostru zice, “mama, ce explozie de gusturi, asa vreau tot timpul”.

Care-i problema?

E simplu – aceste combinatii forteaza corpul nostru sa proceseze categorii alimentare contradictorii. Iti amintesti ca specia noastra vine si ea din natura. Asta inseamna ca acolo unde am petrecut cea mai mare parte a timpului, pana s-au inventat aragazul, frigiderul si mancarea cumparata din supermarket-uri, am mancat simplu. De cele mai multe ori, cate o grupa alimentara la fiecare masa.

Imagineaza-ti ca traiesti in salbaticie si mancarea ti-o procuri cu greutate. Cauti si cauti si ajungi la o tufa de zmeura si ti-e foame tare. Stii ce se intampla, nu? Stai langa tufa si mananci zmeura pana te saturi! Nu ai faina si zahar si unt sa pui de-o tarta cu zmeura J

Supraalimentarea

Ne intoarcem iarasi la natura, acolo unde n-am avut niciodata acces la atata abundenta alimentara ca pana acum. Deci, design-ul nostru nu e unul pentru ghiftuiala...

Chiar si dupa dezvoltarea societatilor agrare, stii ca de exemplu cerealele erau considerate aliment de subzistenta, adica se consumau in sezonul rece cand nu erau disponibile fructe si legume proaspete sau carne?

Ia fa o socoteala cate zile pe an mancam noi acum cereale (adica grau, secara, spelta, mei, porumb, ovaz, etc.)? Pentru cei mai multi oameni, raspunsul corect este 365 de zile pe an, dimineata, la pranz si seara.

Ignorarea intolerantelor alimentare

Cu toate aceste cauze care subrezesc functionarea optima a tractului digestiv nu e de mirare ca manifestam intolerante si chiar alergii alimentare, din ce in ce mai frecvent.

Daca alergiile nu le putem ignora pentru ca efectele sunt imediate si destul de virulente, intolerantele alimentare se manifesta cu simptome lente. Ei bine, cel mai rau lucru este sa continuam sa le ignoram pentru ca iarasi un aliment la care esti intolerant e tratat drept inamic, creeaza o reactie de inflamare la nivelul tractului digestiv care induce o si mai acuta deprecierii a calitatii digestiei noastre.

Cum reparam?

  1. Mancam din natura, nu din fabrici;
  2. Reinvatam sa mancam simplu si sa ne bucuram de mese la care combinam cat mai putine alimente;
  3. Daca digestia ta e in piuneze, atunci sa stii ca te-ar ajuta chiar abordarea strategiei de mese mono-aliment (mananca pe saturate nu o banana, ci 4; ai chef de iaurt, mananca-l simplu, fara covrigi, etc.);
  4. Incepem sa dam atentie sporita provenientei alimentelor noastre si de cate ori avem ocazia si posibilitatea, consumam ingrediente organice;
  5. Nu ne automedicam si incepem sa vorbim deschis medicilor ca vrem sa reducem cantitatea de medicamente care rezolva simptomele si ca-i dorim partenerii nostri in identificarea si eliminarea cauzelor supararilor noastre pe frontul sanatatii;
  6. Aducem cat mai des in dieta alimente bogate in enzime digestive – papaya, ananas, kiwi, banane, mango, miso, kefir, varza fermentata (sauerkraut);
  7. Ne straduim sa mancam la 80% din capacitatea noastra, asta inseamna sa incepem sa cultivam linistea la masa si atentia la mesajele lansate de corpul nostru;
  8. Repornim focul digestiv prin consumul de apa calduta cu lamaie sau de apa cu otet din cidru de mere la prima ora a diminetii;
  9. Lasa pauze decente intre mese sau intre o masa si o gustare pentru a nu aglomera tractul digestiv;
  10. Identifica alimentele care-ti sunt neprielnice si elimina-le pentru o perioada de cel putin 3 luni;
  11. Ajuta-te cu un probiotic de foarte buna calitate.

Astept sa-mi spui ce ti se pare usor de aplicat, ce ti se pare dificil si daca esti hotarat(a) sa-ti creezi o strategie de resetare a sistemului tau digestiv.

Eu imi propun ca in ianuarie, cu ajutorul unui program de detox inteligent, sa-i ajut pe oamenii dornici sa faca acest lucru. Daca vrei sa afli mai multe detalii, la momentul potrivit, inscrie-te in baza de date a programului si vei fi printre primii care afla toate detaliile. 

Screenshot 2016 12 07 15.56.36

Spune-mi parerea ta!

Comentati ca si oaspete. Autentificare optionala dedesubt.