Citeste sfaturi gratuite ca sa-ti dai sanatatea la maxim
Citeste sfaturi gratuite ca sa-ti dai sanatatea la maxim:

Energia la control - cum ne ardem & cum ne facem plinul

Acum cateva saptamani am formulat un chestionar pe care l-am trimis la peste 100 de femei. Am pornit la drum gandindu-ma ca raspunsurile lor ma vor ajuta sa creez un program de detoxifiere – tratata holistic – croit pe nevoile lor reale, nu proiectate de mine. Si asa a fost, raspunsurile pe care le-am primit deja imi servesc pentru a ajusta, a regandi, uneori a reface parti din acest program pe care il voi lansa in ianuarie. Pana atunci, m-am gandit ca as vrea sa rasplatesc cumva disponibilitatea pe care respondentele mele mi-au aratat-o si am selectionat 6 din cele mai arzatoare preocupari de sanatate, care vor face obiectul unui foileton de sanatate integrativa.

Astazi, primul episod, este dedicat energiei – lipsei ei, sabotorilor si agentilor de schimbare.

Copy of Energia la control 

In primul rand, daca esti o femeie care simti ca te zbati sa te tii pe linia de plutire cu nivelul de energie si vitalitate, afla ca nu esti singura in povestea asta. Sindromul oboselii cronice este pe val si ataca femei din cei in ce mai tinere! Daca esti foarte tanara si ti se pare ca epuizarea nu-ti mai da loc sa-ti traiesti viata tumultoasa la care aspiri, nu esti singura. Daca esti la varsta copiilor mici, care trag de tine in toate partile si carora pur si simplu nu le mai faci fata, nu esti singura. Nici daca ti-ai vazut copiii adolescenti, iar acum te lupti in fiecare dimineata sa te trezesti pentru a ajunge la timp la serviciu, iar acolo te proptesti pe cateva cafele in timpul zilei, iarasi nu esti singura!

Inainte de a porni sa citesti acest articol insa, te invit sa-ti pui o intrebare la care sa si scrii un raspuns. Cred eu ca e un exercitiu care te va mobiliza, iti va da mai multa motivatie sa incepi sa implementezi niste schimbari – acelea care iti sunt tie personal la indemana. Ia raspunde la:

Cum as trai, ce as face, cum as fi eu cum ar arata viata mea daca as avea energie si vitalitate din abundenta?

OK, sper ca ai facut acest exercitiu, probabil ti-ai dat seama ca lipsa de energie iti rapeste multe experiente, emotii si oportunitati.

Care sunt sabotorii energiei noastre? Cele 4 tipuri de stres: chimic, emotional, mental si fizic. Le luam pe rand.

Stresul chimic 

Corpul nostru lucreaza ore suplimentare permanent pentru ca: traim mai ales in medii urbane foarte poluate, ne luam chimicale inclusiv din apa pe care o bem din recipiente de plastic, iar practicile din agricultura si din industria alimentara sunt dezastruoase. Avem multiple canale excretoare de toxine cu care e prevazut corpul nostru, ceea ce e foarte benefic, problema e ca uneori se simt complet depasite de aportul de toxine si muncesc permanent. Asta e o cale prin care suntem furate de energie, iar schimbarile capitale pentru asta ar fi:

  • Devino constienta de respiratie pe parcursul zilei si practica respiratia adanca, abdminala (majoritatea toxinelor parasesc corpul prin respiratie, deci e o idee buna sa grabim expulzarea prin intermediul plamanilor);
  • Nu uita sa faci din cand in cand un tip de activitate fizica ce mareste capacitatea pulmonara (pentru acelasi motiv ca mai sus) – jogging usor, aqua gym, inot, ore de aerobica;
  • Incepe sa faci cumparaturi mai istete (foloseste-te de Dirty Dozen Plus si Clean Fifteen) si ori de cate ori ai ocazia si iti permiti mai strecoara si ceva fructe si legume organice in cos;
  • Incepe sa mananci mese care au suferit o cat mai mica interventie umana (asa cum ii place lui Jason Vale, the Juice Master, sa spuna) – citeste alimente integrale, in defavoarea chestiilor macinate, pulsate, procesate, rafinate.

Stresul emotional

Aici trigger-i avem prea multi in lumea in care traim – relatii abuzive in familie, raporturi pline de tensiune si stres cu sefii, angajatii, partenerii de lucru, pierderea unei persoane dragi. In toate lecturile pe care le-am facut pe acest subiect, doua mari idei par a fi raspunsul:

  • Ancoreaza-te in momentul prezent, oprindu-te din a rumina momente din trecut, spaime ce privesc viitorul, etc.;
  • Gandeste-ti un scop mai larg al existentei tale individuale, (re)intra in contact cu dimensiunea ta spirituala (nu degeaba probabil cea mai eficienta cale de a combate depresia cronica este sa te implici intr-un proiect in care sa daruiesti timpul tau, energia ta, o parte din resursele tale pentru a face bine cuiva).

Stresul mental

Atunci cand ai o incarcatura nepotrivita de sarcini la serviciu si acasa si cand jonglezi cu prea multe activitati in prea multe arii diferite de viata – job, copii, parinti in varsta, sport, gatit, shopping, hobby-uri. Ce-i de facut?

  • Mai intai vezi ca in lista de mai sus sunt si activitati care iti dau energie, desi par ca sunt inca niste chestii de bifat in lista. Sportul iti da de fapt energie, pentru ca reinvata celulele cu un alt sistem de functionare. Sexul iti da si nu-ti rapeste energie, iar la acest capitol chiar te rog nu ramane repetenta! J Intoarce-te putin in trecut si vezi cum mastrii Tao si tantra rezolvau inclusiv probleme de sanatate cu sexul.
  • Incepe sa-ti creezi un sistem de suport daca nu-l ai sau imbunatateste-l pe cel existent – deleaga mai multe la partenerul de viata, invata-i cu blandete pe copii sa-si stranga ‘deranjul’, rezerva-ti cate putin timp si pentru tine.

Stresul fizic 

Aici am doua lucruri importante de spus: perioade prea scurte sau nepotrivite de somn si practicarea unui sport total necorespunzator cu cerintele individuale ale fizicului tau. What to do?

  • In locul unei activitati fizice in forta care te secatuieste in loc sa-ti dea energie, alege un tip restorativ precum sunt yoga sau pilates-ul. Nu stii, dar la capitolul detoxifiere ele sunt si mai potente decat transpiratul excesiv la o ora de cardio pentru ca lucreaza profund asupra organelor.
  • Dormi, asta e, nu stiu cum s-o zic mai bine, caci faultam grav la acest capitol – hai sa ne culcam mai devreme, cam asta e!

Ah, dar n-as fi eu daca n-as mai vorbi putin despre mancare & alimente! J Hai ca ma voi stradui sa fiu succinta:

  1. Intre 50% si 70% din energia pe care o cheltuie corpul nostru este dirijata in procesul digestiei! Asta inseamna ca cele mai propice alimente pentru vitalitatea noastra sunt cele usor digeste, mesele cu cat mai putine combinatii si anumite grupe alimentare intr-un procent controlat. Ce ne scade energia? Prea multa proteina animala (carne si lactate), prea multe cereale, mancarea procesata cu amelioratori si conservanti, zaharul rafinat si indulcitorii artificiali, grasimile trans din alimentele ce vin in cutii si ambalaje colorate.
  2. Stimulentele – cafeaua, alcoolul, dulciurile procesate, bauturile energizante – par sa ne dea un surplus de energie, insa in realitate ne saracesc corpul. Ele pun glandele suprarenale responsabile cu dozarea energiei de-a lungul zile si noptii sa munceasca peste program. In plus, ele scot si minerale si nutrienti esentiali corpului care evident ne saracesc si de energie.
  3. Un corp lipsit de energie este de cele mai multe ori un corp deshidratat. Dincolo de indemnul de a bea un pahar de apa inainte de a-ti prepara o cafea sau a manca ceva dulce, iti mai spun ca apa cea mai usor de preluat de corp este apa din fructe si legume zemoase crude, asa ca adu-le din abundenta in meniul zilnic sub orice forma ti-e la indemana: un suc, un smoothie, o salata, un bol de fructe.
  4. Verziturile au energie vitala, sunt pline de vitamine si micronutrienti capabili sa imbunatateasca circulatia (mai mult oxigen, apa, glucoza la celule egal mai multa energie), sa purifice sangele, sa intareasca sistemul imunitar. Make the salad the main dish, asa zice Dr. Joel Fuhrman, zic ca e ditamai sugestia de urmat J
  5. Ajuta-te de fructe si legume dulci (mango, banane, cartof dulce, sfecla rosie, pastarnac, struguri, etc.) pentru a mai reduce din zaharul rafinat din bauturi si dulciuri – crede-ma, functioneaza!
  6. Poate crezi ca voi fi off-topic, dar nu, nu sunt: dormi mai mult! Studii serioase au aratat ca in ziua care urmeaza unei nopti in care ai dormit putin vei face alegeri alimentare nesanatoase si vei incerca iarasi sa te pacalesti cu cafea si energizante.

Cam asta ar fi pentru saptamana aceasta in care subiectul a fost energia. Daca simti ca mai poti ajuta pe cineva cu informatiile acestea, te rog da mai departe acest e-mail.

In incheiere, reiau anuntul de la inceput: in ianuarie 2017 lansez un program de detoxifiere – una facila si nedraconica, gandita inteligent la capitolul alimentatie & stil de viata & obiceiuri de ingrijire, iar scopul sau este sanatatea. Care vine mana in mana cu energie, vitalitate, slabit sanatos, o stare mentala primenita, etc. Nu rata ocazia si inscrie-te aici ca sa poti beneficia de promotia pe care o voi anunta in ziua lansarii!

Spune-mi parerea ta!

Comentati ca si oaspete. Autentificare optionala dedesubt.